Досвід компаній «Луї Дрейфус» та «Арт Сорт» щодо вирішення питання черг зерновозів в Одеських та Дунайських портах

На сьогоднішній день Миколаївські порти не працюють, але всі сподіваються на роботу уряду України та Миколаївської обласної військової адміністрації щодо їх запуску в найближчому майбутньому. За словами голови Миколаївської ОВА Віталія Кіма  “Миколаївські порти на 90% готові приєднатися до зернової угоди”.

Однією з проблем, яка виникне при включенні наших портів у «зерновий коридор», буде вже трохи призабута за цей рік проблема черг зерновозів на дорогах. У 2022 році зерновози йшли з Миколаївської області до Одеських та Дунайських портів, а у разі розширення зернового коридору більша частина машин буде перенаправлена до Миколаїва.
Проте, за минулий рік Одеса та Дунай вже відпрацювали вирішення питання скупчення машин уздовж доріг. Вони зуміли об’єднати в одну систему раніше створені накопичувачі (стоянки) машин та систему електронної черги, розроблену миколаївською компанією “Арт Софт” спільно з міжнародною компанією LouisDreyfusCompanyUkraine(LDC).

Миколаївським портам треба готуватися заздалегідь до розширення «зернового коридору» та впроваджувати вже відпрацьовані та випробувані рішення.
Основною причиною, чому виникають довгі черги, є те, що всі машини із зерном їдуть у порт одночасно! Чому? Та тому, що на зернових терміналах працює жива черга за принципом «хто перший встав — того й тапки». Всі вважають, що чим раніше він приїде, тим швидше обслужиться. А насправді це призводить до великих черг і тривалого марного простою машин, що завдає збитків і проблем водіям, перевізникам, трейдерам, жителям та владі припортових міст.
Набагато простіше й економічно вигідніше створити електронну чергу прийому машин на терміналі та зменшити витрати на логістику собі та своїм партнерам, ніж нескінченно намагатися керувати сотнями машин, що приїхали та стоять уздовж доріг по кілька діб,вирішувати побутові проблеми водіїв та спілкуватись із місцевою владою.

Саме таким шляхом і пішла компанія LouisDreyfusCompanyUkraine (LDC) – один з лідерів ринку із закупівлі та переробки сільськогосподарської продукції, що входить до трійки найбільших українських експортерів зернових та олійних культур.
Впровадивши систему електронної черги на найбільшому Одеському терміналі «Бруклін-Київ», а також у Дунайських портах: Рені та Ізмаїлі, компанія зуміла організувати ритмічну та спокійну роботу своїх терміналів без тривалого марного простою водіїв та перевізників.

             

Система була запущена в роботу у жовтні 2022 року, і за цей час вже накопичився певний досвід її експлуатації, про який ми й хочемо розповісти  співробітникам миколаївських терміналів та стивідорних компаній.
У чому полягає суть роботи електронної черги на терміналах компанії «LDC»?
Коротко логіку роботи можна описати так:

  1. Водій зерновоза перед поїздкою робить заявку про те, що він планує приїхати на термінал та яку культуру він доставить. Робиться така заявка через спеціальний WEB-додаток, який фактично є інтерактивною сторінкою в інтернеті. Тобто. водій нічого не встановлює на свій телефон, а працює через звичайний браузер.
  2. Термінал приймає його заявку та автоматично, залежно від планованого водієм часу та реальною наявністю вільних тайм-слотів, призначає йому час (вільний тайм-слот), у який його обслужать.
  3. Водій самостійно розраховує свою поїздку та приїжджає у накопичувач, у якому диспетчер підтверджує факт його прибуття та перевіряє правильність усіх введених даних по машині, водієві та ТТН.
  4. У призначений час зерновоз приїжджає на термінал та розвантажується.

Досвід впровадження системи показав, що деякі побоювання щодо того, що водії не зможуть працювати зі смартфонами та самостійно реєструватися виявилися не вірними. Близько 70 відсотків зерновозів реєструються в чергу заздалегідь, приїжджають саме до свого тайм-слоту та обслуговуються без тривалого очікування. 30 відсотків машин, що залишилися, стають у чергу вже після прибуття в накопичувач. Причому ця цифра має тенденцію до зменшення, оскільки водії розуміють, що сенсу стояти і чекати на свій тайм-слот у накопичувачі немає, краще реєструватися заздалегідь. Водночас, лише близько 2-3% водіїв використовують кнопкові телефони без інтернету та реєструються у чергу безпосередньо у диспетчерів на самих накопичувачах. Використовуючи деякі програмні підходи, було вирішено задачу реального різноманіття типів телефонів та браузерів, встановлених на них. На сьогоднішній день система працює на 99 відсотках телефонів, які використовуються водіями.

Також у системі було вирішено питання із ситуаціями, коли водій затримується в рейсі і не встигає приїхати до призначеного тайм-слоту або скасовує вже погоджену заявку з якихось причин. Натисканням лише однієї кнопки у своєму додатку він повідомляє диспетчеру про ситуацію, що виникла, та звільняє свій тайм-слот для інших машин.

За словами одного з водіїв, після запровадження черги на LDC він, бачачи, що черга вже розписана на два-три дні наперед, спокійно займає потрібний тайм-слот на вільний час,а потім замість того, щоб стояти в накопичувачі або в полі і чекати, він встигає здійснити ще один рейс на іншій машині підприємства, заробивши додатково.
Існують і машини, що приїхали на розвантаження, не записуючись в електронну чергу. Що з ними відбувається? У більшості випадків це водії, які просто не знали про впровадження такої системи та дізнаються про її існування у терміналі. Вони працюють у тому режимі, як і раніше, до запровадження черги.
Зерновоз, який приїхав без призначеного тайм-слоту, записується в чергу диспетчером або самим водієм, прямо в накопичувачі. У разі потреби диспетчер допомагає їм це зробити. Просто тепер машина стоїть і чекає на свою чергу в накопичувачі або вздовж дороги, якщо всі місця в накопичувачі зайняті. У неї є невеликий шанс бути обробленою раніше, тільки якщо їй пощастить, і хтось із тих, хто записався в чергу, не може приїхати вчасно – тоді вона може проскочити в тайм-слот, що звільнився, якщо диспетчер її викличе.
Хоча, як показує досвід експлуатації системи, з кожним місяцем таких водіїв стає все менше – ніхто не хоче стояти просто так.

Що показав перший етап експлуатації електронної черги та які плюси отримали термінали компанії від її впровадження

Насамперед система, як і планувалося, виявилася цілком життєздатною і виконує всі покладені на неї функції.
Найголовніше – з’явилася можливість організації планового заїзду зерновозів та його рівномірного розподілу протягом доби, зменшилось скупчення та порожній простій автомобілів у накопичувачі та вздовж прилеглих доріг.

Далі:

  • За рахунок попереднього введення інформації з ТТН до облікової системи терміналу зменшився час обслуговування машини в терміналі та помилки.
  • З’явилася можливість зацікавленим співробітникам та керівництву компанії бачити реальний стан черги на кожному терміналі. Зокрема:
  • скільки машин у накопичувачі, культури та тоннаж у них;
  • скільки машин у дорозі на термінал, культури та тоннаж у них;
  • скільки машин, культури та тоннаж ще планують завести на термінал – подані заявки в черзі.
  • Усі служби, які беруть участь у закупівлі та перевалці продукції, отримали можливість краще планувати свою роботу.
  • Існування «зеленого коридору» для машин, що беруть участь у роботі системи електронної черги, мотивувало не лише великих, а й дрібних трейдерів та контрагентів переходити на планову роботу з компанією LDC.
  • Підвищення іміджу терміналів компанії як таких, у яких різко зменшено час порожнього простою автотранспорту. Робота терміналів із чергою заїзду стає «прозорою» для всіх учасників.
  • Розуміння обсягів запланованої здачі продукції на кожний термінал на найближчий час та візуалізація цієї інформації для керівництва.
  • Диспетчери компанії «Луї Дрейфус», які працюють на всіх терміналах, отримали можливість:
  • Керувати машинами, що прибули та стоять на накопичувачі. Диспетчери, залежно від поточної ситуації, можуть швидко та просто формувати потрібні їм групи машин за якістю зерна, експортером, часом прибуття та іншими необхідними параметрами та викликати їх на розвантаження.
  • Комунікації з водіями та зручне керування чергою. Вони бачать у себе на комп’ютері, де і з яким вантажем знаходяться зерновози (у дорозі, пройшли контрольну точку або вже в накопичувачі), які машини можна викликати на розвантаження в порт і т.д. Їм тепер достатньо натиснути кнопку в програмі і обраним водіям піде СМС повідомлення про виклик за документами, в порт на розвантаження, попередження про нестандартну ситуацію в порту тощо.

Останні події з ударами по енергосистемі викликали проблеми із забезпеченням електрикою, і не все йде так гладко, як хотілося б. Але і в цих умовах термінал може, використовуючи комунікацію з водіями, які планують прибуття, вчасно повідомити про затримки або інші нестандартні ситуації та перенести їм час прибуття у разі, якщо через відсутність електроенергії порти не можуть працювати.
І все ж, не дивлячись на всі складності, що не залежать від компанії, робота стала більш організованою та системною, що призвело до збільшення кількості оброблюваних на терміналах зерновозів.

Водночас запровадження черги дало плюси і партнерам Луї Дрейфус, які отримали реальну можливість планувати свої логістичні процеси під час здачі продукції на терміналах компанії. Це дозволило їм скоротити непродуктивні витрати на простої автотранспорту, спокійно планувати свою діяльність та навантаження на водіїв.
За досвідом експлуатації виявився ще один позитивний ефект від застосування всієї системи, пов’язаний з екологією. Повітря в районі накопичувача стало значно чистішим, адже в цьому районі перестали працювати відразу кілька десятків двигунів вантажівок, які раніше стояли в очікуванні та часто працювали на холостих ходах, що й призвело до зменшення шкідливих викидів в атмосферу.
Економічні та організаційні плюси від використання такого підходу надихають компанію разом із розробниками постійно думати та працювати над удосконаленням продукту, наданням йому нових функцій та можливостей. Прагнуть автоматизувати ще більше процесів керування чергою, накопичувачем, машинами в русі та зменшити навантаження на диспетчерів, перенісши частину їх роботи з ручного в автоматичний режими.

Пропонуємо миколаївським портовим операторам перейняли передовий досвід «Луї ДрейфусКомпані» та зменшили порожні простої перевізників,  скупчення машин біля портів,уздовж узбіччя доріг Миколаївщини.Тим більше, з урахуванням воєнного часу та того, що велика кількість машин, зібраних в одному місці, може стати військовою ціллю.