Перевалка зерна в Одеських і Дунайських портах дали найбільший обсяг в експорті українських зернових.  У 2022-2023 рр. у Дунайських портах узагалі розпочався будівельний бум  із модернізації старих і будівництва нових причалів, терміналів і складів.

Частина компаній вирішила вести самостійний бізнес із перевалки, почавши будувати власні термінали. Однією з таких компаній, яка оголосила в середині літа 2023 року про будівництво власного терміналу в Ізмаїлі, стала  “СоулМарін”.

Будівництво та запуск у роботу такого складного комплексу – велике і важке завдання з безліччю підводних каменів, що виявилися в процесі будівництва та початку роботи. Однак команда терміналу успішно впоралася з усіма труднощами, і, як і було обіцяно, наприкінці жовтня 2023 року термінал почав свою роботу. Одним із чинників його швидкого запуску стала автоматизація всіх бізнес- та облікових процесів, яку компанія почала впроваджувати з “чистого аркуша” безпосередньо після завершення основних будівельних робіт.

Під час вибору системи автоматизації враховувалося, що впроваджуваний програмний комплекс повинен мати можливість:

  • гнучкого налаштування і доопрацювання під конкретні умови роботи терміналу, що будується;
  • швидкого розгортання і впровадження;
  • автоматизації всіх бізнес-процесів, враховуючи, що термінал працює на перевалку різної зернової продукції, як за прямим варіантом, так і через свої склади;
  • можливістю автоматизованого обміну інформацією з обліковими системами її контрагентів;
  • технічної підтримки та супроводу надалі;

Для виконання цих робіт було залучено компанію “Арт Порт”, що входить до Миколаївської групи “Арт Софт”,яка надала свій програмний комплекс “Арт:Зерновий термінал“, що складається з декількох підсистем:

  • АРМ “Логіста”
  • АРМ “Контрольно-пропускний пункт”.
  • АРМ “Лабораторія”.
  • АРМ “Вагова”.
  • Блок кількісно-якісного обліку.
  • Блок складського обліку.
  • Блок обліку наданих послуг.

У рамках впровадження було адаптовано функціональні можливості комплексу під наявні бізнес-процеси компанії.

Проєкт містив у собі реалізацію кількох цікавих і новаторських особливостей, запропонованих співробітниками терміналу.

Розробка АРМ “Кабінет логіста”

Одним із значущих елементів цього кейса стало створення спеціального робочого місця для логістів – “Кабінет логіста”.

Він дає змогу логісту компанії бачити й керувати:

  • потоком автотранспорту, що прибуває, який ще в дорозі або вже прибув у накопичувач
  • транспортом, який уже в обробці на території терміналу
  • відвантаженням на судно.

У систему заздалегідь вносяться дані всіх транспортних засобів, що рухаються на термінал.

Існує два варіанти:

  • Основний – імпорт інформації з Excel про декілька машин, що виконують перевезення відповідно до укладеного контракту. Формати Excel-таблиць, у яких передаються ці дані, можуть бути різними. При цьому існує загальний формат і кілька спеціалізованих, адаптованих для взаємодії з конкретними партнерами. Їх використання дає змогу обмінюватися інформацією між обліковими системами контрагентів і терміналу без ручного введення інформації.
  • Додатковий – ручне введення даних по одній машині, або на майданчику зовнішнього накопичувача, або прямо на в’їзді на територію терміналу під час прибуття транспортного засобу.

Таким чином, у момент прибуття машини на КПП і її реєстрації в системі вже є всі необхідні дані з ТТН. І співробітнику залишається тільки звірити інформацію та поставити ознаку прибуття машини на термінал.

Так само в цьому кабінеті логіст може переглядати та коригувати інформацію про транспорт у дорозі, на території, під час обробки згідно з поточним бізнес-процесом. Він може змінювати напрямок вивантаження машин – на склад або за прямим варіантом одразу на судно, виконувати інші необхідні операції з обліку та управління зерновозами для однієї або декількох обраних машин одразу.

Бачити динаміку відвантаження за кожним судном: скільки потрібно завантажити всього, вже завантажено і залишилося, які машини вивантажено, середня якість партії.

Розробка мобільного додатка “Оператор складу”

Одним із важливих нюансів бізнес-процесу приймання зерна на склад є питання, щоб водій приїхав і вивантажився саме в той осередок складу, куди йому було вказано. Аналогічно і з відвантаженням зерна зі складу – машину потрібно вантажити із зазначеної системою комірки складу.

Для виключення людського фактора та точного контролю правильності вивантаження/навантаження машин було розроблено і впроваджено мобільний додаток “Оператор складу”. Суть його в тому, що співробітник, який працює на складі, зустрівши машину, сканує зі свого мобільного телефону виданий водієві штрихкод, і перевіряє, в який осередок складу потрібно її вивантажити. Після цього підтверджує зазначену лабораторією комірку, скануючи її штрих-код, і потім свайпом праворуч по кнопці на екрані мобільного застосунку повідомляє системі обліку про прибуття машини на склад і фіксує час початку операції. Після завершення вивантаження, так само свайпом повідомляє, що операцію завершено і машину вивантажено в потрібну комірку складу.

Аналогічний алгоритм і під час навантаження машини на складі для перевезення зерна на судно.

Працює цей мобільний додаток на звичайному смартфоні або терміналі збору даних (ТЗД) під управлінням Android.

 

 

АРМ “Вагова”

Цікаве рішення було реалізованопід час автоматизації роботи вагових.

Особливість розміщення ваг на території терміналу така, що один вагар не може візуально контролювати всі ваги одночасно. Він не бачить, заїхала машина на них чи ще ні. Тому в АРМ вагаря було реалізовано можливість постійного зняття показань одночасно з обох встановлених ваг, та показ цих значень в одному вікні:

Якщо на них “0” – значить на вагах немає машини. При заїзді транспорту на ваги показання змінюються, потім фіксують вагу автомобіля (брутто або тару), яка автоматично заноситься в АСУ терміналу.

 

АРМ “Лабораторія”

На відміну від елеватора, що зберігає зерно, портовий термінал повинен відвантажити на судно зерно в партії із зазначеною в договорі якістю. Для чіткого контролю якості всієї партії в системі обліку реалізовано контроль якості не тільки за кожною машиною, а й середню якість за всією партією, що відвантажується.

 

Таким чином, лаборант, який визначив якість у черговій машині, одразу бачить, як зміниться середня якість всієї сформованої партії, якщо цю машину вивантажити на склад або судно, і, залежно від цього, ухвалює рішення про вивантаження.

Систему було впроваджено, налаштовано та доопрацьовано протягом жовтня 2023 року і вона одразу почала активно використовуватися.

 

У результаті впровадження комплексної автоматизації на терміналі:

  • Було автоматизовано всі процеси, пов’язані з прийманням та обробкою транспорту.
  • Збільшилася швидкість обробки машин, які прибули на термінал. За тієї ж кількості персоналу можна обробляти більшу кількість автотранспорту
  • Автоматизовано управлінські процеси, а також облік вантажів і наданих послуг.
  • Зменшився обсяг виконуваних співробітниками “паперових”, монотонних і одноманітних операцій.
  • Усі облікові та бізнес-процеси стали формалізованими, виключилося дублювання введення однієї й тієї самої інформації на різних етапах роботи.
  • Зменшилася собівартість обробки однієї машини в терміналі.
  • З’явилася можливість обміну електронною інформацією та звітністю з контрагентами терміналу.

За результатами перших місяців роботи вже можна сказати, що обидві компанії продовжуватимуть плідну співпрацю з питань подальшої автоматизації бізнес-процесів, що залишилися.